divendres, 22 de gener del 2016

Tertúlies dialògiques i Atenció a la Diversitat

Com que a la nostra aula hi ha alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu, hem d'assegurar donar resposta a les diferents capacitats dels xiquets i xiquetes per tal d'aconseguir una verdadera inclusió educativa.
L'activitat central de la nostra programació, la tertúlia dialògica, i la metodologia en la qual està basada, l'aprenentatge dialògic, implica una interacció igualitària de tot l'alumnat, on l'important és que l'alumne participe i faja les seues aportacions amb independència de les seues capacitats o dificultats. Tots escoltem a tots. Tots valorem a tots.
No obstant això, hem de facilitar l'accés de l'alumnat amb n.e.s.e. a les activitats que proposem, i per aconseguir-ho podem fer diferents adaptacions en la nostra programació:


  • Fer un ús protegit de la llengua, amb més nivell de concreció i exemplificació en les explicacions, més gesticulació... 
  • Deixar al xiquet/a més temps en les seues intervencions. 
  • Utilitzar adaptacions més senzilles del llibre que s'haja triat. 
  • Priorització d'objectius. 
  • Adaptacións en els criteris i formes d'avaluació. 
  • Suport visual: ús de pictogrames, il·lustracions... 
  • Ajuda d'una persona de suport a l'aula, etc.



diumenge, 17 de gener del 2016

Les TIC en el món educatiu

Per parlar dels avantatges de les TIC al món educatiu partisc de la idea de fer d’aquestes eines un bon ús.
Gràcies a les TIC disposem de nous recursos a l’aula per facilitar l'aprenentatge als alumnes d'una manera més motivadora, és una eina més potent per a captar l’atenció de l’alumnat, comptant amb multiplicitat d’usos - mitjà d’expressió, font d’informació, adquisició de competències cognitives i curriculars, diagnòstic, rehabilitació, aspecte lúdic…- i resultant molt atractives; a més, permeten personalitzar l’educació i adaptar-la a les necessitats i al ritme de cada alumne, la qual cosa suposa un augment de la motivació  i una millor atenció en  el tractament de la diversitat (activitats de suport, reforç, ampliació, enriquiment …).
    Com a inconvenient, en primer lloc, destacaria la seua dificultat d'ús si no es té el coneixement necessari, per la qual cosa defense l'educació en noves tecnologies a les escoles, des de ben petits.
En tot cas, per a dur a terme unes bones pràctiques, el professorat necessita molta formació, canviar actituds, metodologia …; en aquest sentit la tasca docent s’enriqueix i té més suport, però també la fa més complexa.
En segon lloc, cal desenvolupar actituds crítiques i reflexives, no sols en l’alumnat, sinó també en les famílies, hem d’aprendre i ensenyar a conéixer i utilitzar les normes de la xarxa (aspectes ètics i de seguretat).


    En conclusió, de qualsevol tema podem trobar pros i contres.  Cada individu haurà de buscar el rendiment òptim, marcant els seus límits a l’hora d'utilitzar-les.