divendres, 8 de gener del 2016

Tertúlies dialògiques: fonamentació teòrica, objectius i continguts


1. LES TERTÚLIES DIALÒGIQUES: FONAMENTACIÓ TEÒRICA.
La tertúlia dialògica és una activitat educativa considerada com una de les actuacions d’èxit que ajuda a disminuir el fracàs escolar (Projecte integrat INCLUD-ED 2006-11,  VI Programa Marc de la Comissió Europea)
Basada en el diàleg com a metodologia, el qual es converteix en generador d’aprenentatge. L’ aprenentatge dialògic es fonamenta en les aportacions que des de la Pedagogia ha fet Paulo Freire i des de la Sociologia J. Habermas, i té com a base les reflexions, els debats i els arguments, i també les experiències de vida quotidiana de les persones participants.
Una de les premisses indispensables per a la realització d'una tertúlia dialògica és la lectura de grans clàssics de la literatura universal. No obstant això, no sempre s'utilitza aquesta metodologia dins de l'àrea de llengua i literatura, sinó que és possible la seua posada en pràctica en altres àrees (tertúlies dialògiques musicals, matemàtiques, …etc).


2.  OBJECTIUS
2.1. OBJECTIUS GENERALS  
  • Conéixer i apreciar els valors i normes de convivència. Aprendre a actuar d'acord amb elles a través de la reflexió sobre el llegit. Preparar per a l'exercici actiu de la ciutadania i el respecte dels drets humans així com el pluralisme d'una societat democràtica.
  • Desenvolupar hàbits de treball en equip, a través de la reflexió conjunta de tots els participants en la tertúlia.  
  • Fomentar la confiança en si mateix, la iniciativa personal per a realitzar aportacions o la curiositat i l'interés per conéixer l'opinió d'altres persones.
  • Adquirir habilitats per a la resolució pacífica de conflictes, a través del diàleg.  
  • Respecte a les diferències entre les persones.  
  • Afavorir l'aparició d'actituds solidàries i respectuoses.
  • Desenvolupar capacitats afectives en les seues relacions amb els seus companys i companyes de tertúlia, creant vincles d'amistat.
2.2. OBJECTIUS COMUNICATIUS
  • Generar hàbits de lectura.
  • Millorar la competència lingüística mitjançant el treball de l'expressió oral i la comprensió escrita.
  • Treballar l’argumentació i defensa d’idees, l’estructuració i fluïdesa del discurs.
  • Augmentar el vocabulari.
  • Potenciar fórmules de cortesia i d’ interacció social (sol·licitar la paraula, disculpar-se, donar les gràcies, ...etc)
  • Treballar l’expressió escrita mitjançant l’elaboració de la “crònica de la tertúlia”


3.  CONTINGUTS
 
En les tertúlies dialògiques interactuen constantment els tres tipus de continguts que hem de treballar atenent al Currículum Oficial, a saber: conceptuals, procedimentals i actitudinals.
D’aquesta manera treballem conceptes com: diàleg, opinió, respecte, treball en equip, escolta activa o responsabilitat,  i també conceptes i temes derivats de la lectura que es treballa, alguns d’ells seleccionats pels mateixos alumnes.
També treballem procediments: presa de decisions (elecció d’un llibre, elecció d’un paràgraf…),  adquisició d’hàbits de lectura, fer aportacions al gran grup, debatre idees de la lectura…etc.
I actituds: actitud positiva enfront de la lectura i als clàssics de la literatura, adquisició d’hàbits i actituds responsables en relació a les activitats escolars, adquisició d’habilitats socials adequades, basades en el respecte als altres, adquisició d’hàbits d’autonomia, adquisició d’hàbits de comunicació positiva i resolució dialògica de conflictes…
Hem d’afegir també uns altres continguts: els comunicatius. Així mitjançant la tertúlia dialògica es treballa el lèxic, l’argumentació, l’exposició oral, fluïdesa en el vocabulari i en el discurs, …etc.

Dimensió de la lectura dialògica

Les persones participants tenen moltes raons per a atendre les tertúlies literàries però el més important és el procés de compartir les lectures en un entorn dialògic, el qual ens condueix a una millor comprensió de les mateixes. Aquesta nova comprensió no s’oposa a la visió tradicional de la lectura i els elements associats a l’aprenentatge lector.


    En la tertúlia literària els i les participants usen el diàleg igualitari per a decidir que volen llegir en el grups. Després cadascú llig el text decidit a casa connectant-lo amb les seus experiències personals. Quan tornen al grup tots i totes comparteixen el que han llegit amb els altres participants i engeguen un procés de reflexió. Més tard eixes reflexions tornaran a les diverses esferes de les seues vides. La lectura esdevé així doncs un procés singular que inclou diferents dimensions que Soler (2001) defineix com a lectura dialògica.


    Lectura dialògica és el procés intersubjectiu de lectura i establiment de significat d’un text en el qual els lectors i lectores reforcen la seua comprensió lectora instrumental més enllà de la seua interpretació literària i reflexionen críticament sobre la vida i la societat mitjançant el diàleg igualitari, obrint així noves possibilitats de transformacions socials i personals com a lectors-es i com a persones del món. Un element clau en la lectura dialògica és la intersubjectivitat, que uneix l’experiència individual subjectiva amb l’experiència col·lectiva del grup. La intersubjectivitat es refereix a la interacció entre els subjectes i els seus contextos socials.


    La lectura dialògica és un procés comunicatiu en compte d’un procés individual, això implica que els participants engeguen un procés d’interacció en el qual les seues experiències personals (en referència als seus móns objectius, subjectius i socials) es troben, interactuen i sovint es qüestionen i es redimensionen amb el col·lectiu. El llegir, tradicionalment, s’ha vist com un procés en el qual s’intenta entendre el significat que l’autor/a tenia la intenció de donar a entendre. El significat és situat en la interacció entre el/la lector/a i el text, i el llegir és entés com una experiència subjectiva en el qual el/la lector/a aporta la seua subjectivitat a la tasca i interpreta el text per interacció amb el mateix. En resum, nocions com la intertextualitat també es centren en la construcció subjectiva d’un nou text que connecta experiències actuals i prèvies (Hartman,1994). No obstant eixes perspectives, encara que diferents totes, es centren en el/la lector/a com un/a actor/actriu individual que ignora el grup quan analitza el procés de lectura. En lloc d’això, en les tertúlies literàries, la lectura dialògica va un pas enllà perquè inclouen tot el món. La lectura dialògica és una experiència intersubjectiva, basada en el diàleg igualitari i la solidaritat, en el qual la interacció entre el lector/a, el text i altres lectors i lectores esdevé la experiència interpretativa . Les tertúlies literàries dialògiques: paraules per a transformar 11 La lectura dialògica es centra en la comprensió lectora i en un compromís per mitjà del text.


    Esdevenir un lector o lectora dialògic significa ser més que un lector o lectora en profunditat amb una mirada crítica, entenent el text profundament i aportant les visions de la vida al mateix text. Això estableix també establir una relació dialògica amb les altres persones lectores. Els lectors/es dialògics/ ques interpreten i fan reflexions crítiques del llibre amb les altres reflexions dels i de les participants. L’experiència compartida fa que els i les participants tinguen més curiositat per tot allò que envolta la lectura, com la vida de l’autor/a o el context en què es va escriure l’obra.

     En la tertúlia literària dialògica, entendre i interpretar els llibres clàssics, engegar una reflexió crítica sobre els mateixos i repensar la societat i l’aprenentatge al llarg d’una vida són dimensions associades amb l’alfabetització que sols poden tenir lloc mitjançant el diàleg entre els i les participants. El diàleg és la base del funcionament i del procés d’aprenentatge que té lloc a la tertúlia literària. Aquest procés d’aprenentatge és un cercle que es manté, incrementant-se i transformant-se de la realitat quotidiana a la tertúlia i des de la tertúlia a la comunitat, i així continuant.


EXTRET DE "LES TERTÚLIES LITERÀRIES DIALÒGIQUES: PARAULES PER A TRANSFORMAR" de les Jornades de Foment de la Investigació de l'UNIVERSITAT JAUME I