divendres, 8 de gener del 2016

Tertúlies dialògiques: fonamentació teòrica, objectius i continguts


1. LES TERTÚLIES DIALÒGIQUES: FONAMENTACIÓ TEÒRICA.
La tertúlia dialògica és una activitat educativa considerada com una de les actuacions d’èxit que ajuda a disminuir el fracàs escolar (Projecte integrat INCLUD-ED 2006-11,  VI Programa Marc de la Comissió Europea)
Basada en el diàleg com a metodologia, el qual es converteix en generador d’aprenentatge. L’ aprenentatge dialògic es fonamenta en les aportacions que des de la Pedagogia ha fet Paulo Freire i des de la Sociologia J. Habermas, i té com a base les reflexions, els debats i els arguments, i també les experiències de vida quotidiana de les persones participants.
Una de les premisses indispensables per a la realització d'una tertúlia dialògica és la lectura de grans clàssics de la literatura universal. No obstant això, no sempre s'utilitza aquesta metodologia dins de l'àrea de llengua i literatura, sinó que és possible la seua posada en pràctica en altres àrees (tertúlies dialògiques musicals, matemàtiques, …etc).


2.  OBJECTIUS
2.1. OBJECTIUS GENERALS  
  • Conéixer i apreciar els valors i normes de convivència. Aprendre a actuar d'acord amb elles a través de la reflexió sobre el llegit. Preparar per a l'exercici actiu de la ciutadania i el respecte dels drets humans així com el pluralisme d'una societat democràtica.
  • Desenvolupar hàbits de treball en equip, a través de la reflexió conjunta de tots els participants en la tertúlia.  
  • Fomentar la confiança en si mateix, la iniciativa personal per a realitzar aportacions o la curiositat i l'interés per conéixer l'opinió d'altres persones.
  • Adquirir habilitats per a la resolució pacífica de conflictes, a través del diàleg.  
  • Respecte a les diferències entre les persones.  
  • Afavorir l'aparició d'actituds solidàries i respectuoses.
  • Desenvolupar capacitats afectives en les seues relacions amb els seus companys i companyes de tertúlia, creant vincles d'amistat.
2.2. OBJECTIUS COMUNICATIUS
  • Generar hàbits de lectura.
  • Millorar la competència lingüística mitjançant el treball de l'expressió oral i la comprensió escrita.
  • Treballar l’argumentació i defensa d’idees, l’estructuració i fluïdesa del discurs.
  • Augmentar el vocabulari.
  • Potenciar fórmules de cortesia i d’ interacció social (sol·licitar la paraula, disculpar-se, donar les gràcies, ...etc)
  • Treballar l’expressió escrita mitjançant l’elaboració de la “crònica de la tertúlia”


3.  CONTINGUTS
 
En les tertúlies dialògiques interactuen constantment els tres tipus de continguts que hem de treballar atenent al Currículum Oficial, a saber: conceptuals, procedimentals i actitudinals.
D’aquesta manera treballem conceptes com: diàleg, opinió, respecte, treball en equip, escolta activa o responsabilitat,  i també conceptes i temes derivats de la lectura que es treballa, alguns d’ells seleccionats pels mateixos alumnes.
També treballem procediments: presa de decisions (elecció d’un llibre, elecció d’un paràgraf…),  adquisició d’hàbits de lectura, fer aportacions al gran grup, debatre idees de la lectura…etc.
I actituds: actitud positiva enfront de la lectura i als clàssics de la literatura, adquisició d’hàbits i actituds responsables en relació a les activitats escolars, adquisició d’habilitats socials adequades, basades en el respecte als altres, adquisició d’hàbits d’autonomia, adquisició d’hàbits de comunicació positiva i resolució dialògica de conflictes…
Hem d’afegir també uns altres continguts: els comunicatius. Així mitjançant la tertúlia dialògica es treballa el lèxic, l’argumentació, l’exposició oral, fluïdesa en el vocabulari i en el discurs, …etc.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada