divendres, 8 de gener del 2016

Dimensió de la lectura dialògica

Les persones participants tenen moltes raons per a atendre les tertúlies literàries però el més important és el procés de compartir les lectures en un entorn dialògic, el qual ens condueix a una millor comprensió de les mateixes. Aquesta nova comprensió no s’oposa a la visió tradicional de la lectura i els elements associats a l’aprenentatge lector.


    En la tertúlia literària els i les participants usen el diàleg igualitari per a decidir que volen llegir en el grups. Després cadascú llig el text decidit a casa connectant-lo amb les seus experiències personals. Quan tornen al grup tots i totes comparteixen el que han llegit amb els altres participants i engeguen un procés de reflexió. Més tard eixes reflexions tornaran a les diverses esferes de les seues vides. La lectura esdevé així doncs un procés singular que inclou diferents dimensions que Soler (2001) defineix com a lectura dialògica.


    Lectura dialògica és el procés intersubjectiu de lectura i establiment de significat d’un text en el qual els lectors i lectores reforcen la seua comprensió lectora instrumental més enllà de la seua interpretació literària i reflexionen críticament sobre la vida i la societat mitjançant el diàleg igualitari, obrint així noves possibilitats de transformacions socials i personals com a lectors-es i com a persones del món. Un element clau en la lectura dialògica és la intersubjectivitat, que uneix l’experiència individual subjectiva amb l’experiència col·lectiva del grup. La intersubjectivitat es refereix a la interacció entre els subjectes i els seus contextos socials.


    La lectura dialògica és un procés comunicatiu en compte d’un procés individual, això implica que els participants engeguen un procés d’interacció en el qual les seues experiències personals (en referència als seus móns objectius, subjectius i socials) es troben, interactuen i sovint es qüestionen i es redimensionen amb el col·lectiu. El llegir, tradicionalment, s’ha vist com un procés en el qual s’intenta entendre el significat que l’autor/a tenia la intenció de donar a entendre. El significat és situat en la interacció entre el/la lector/a i el text, i el llegir és entés com una experiència subjectiva en el qual el/la lector/a aporta la seua subjectivitat a la tasca i interpreta el text per interacció amb el mateix. En resum, nocions com la intertextualitat també es centren en la construcció subjectiva d’un nou text que connecta experiències actuals i prèvies (Hartman,1994). No obstant eixes perspectives, encara que diferents totes, es centren en el/la lector/a com un/a actor/actriu individual que ignora el grup quan analitza el procés de lectura. En lloc d’això, en les tertúlies literàries, la lectura dialògica va un pas enllà perquè inclouen tot el món. La lectura dialògica és una experiència intersubjectiva, basada en el diàleg igualitari i la solidaritat, en el qual la interacció entre el lector/a, el text i altres lectors i lectores esdevé la experiència interpretativa . Les tertúlies literàries dialògiques: paraules per a transformar 11 La lectura dialògica es centra en la comprensió lectora i en un compromís per mitjà del text.


    Esdevenir un lector o lectora dialògic significa ser més que un lector o lectora en profunditat amb una mirada crítica, entenent el text profundament i aportant les visions de la vida al mateix text. Això estableix també establir una relació dialògica amb les altres persones lectores. Els lectors/es dialògics/ ques interpreten i fan reflexions crítiques del llibre amb les altres reflexions dels i de les participants. L’experiència compartida fa que els i les participants tinguen més curiositat per tot allò que envolta la lectura, com la vida de l’autor/a o el context en què es va escriure l’obra.

     En la tertúlia literària dialògica, entendre i interpretar els llibres clàssics, engegar una reflexió crítica sobre els mateixos i repensar la societat i l’aprenentatge al llarg d’una vida són dimensions associades amb l’alfabetització que sols poden tenir lloc mitjançant el diàleg entre els i les participants. El diàleg és la base del funcionament i del procés d’aprenentatge que té lloc a la tertúlia literària. Aquest procés d’aprenentatge és un cercle que es manté, incrementant-se i transformant-se de la realitat quotidiana a la tertúlia i des de la tertúlia a la comunitat, i així continuant.


EXTRET DE "LES TERTÚLIES LITERÀRIES DIALÒGIQUES: PARAULES PER A TRANSFORMAR" de les Jornades de Foment de la Investigació de l'UNIVERSITAT JAUME I

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada